Imām
Abū Hasan al-Asy‘arī
adalah
antara ‘ulamā’ Islam tersohor dan mempelopori satu aliran pemikiran dalam
bidang akidah yang kemudian dikenali dengan nama keturunannya iaitu aliran
al-Asyā‘irah. ‘Alīran ini telah mendapat tempat dihati nurani umat Islam.
‘Alīran ini telah mendapat sokongan dan pengaruh besar di seluruh dunia Islam.
Sokongan yang dicapai ini adalah kerana berpaksikan al-Qur’an dan al-Sunnah
sebagai asas akidah dan pemikirannya, di samping tidak meninggalkan rasional
akal dalam huraian-huraiannya terhadap kenyataan – kenyataan al-Qur’an.
Kombinasi dari kenyataan al-Qur’an, al-Sunnah dan akal ini telah mempengaruhi
keutamaan dan keunggulannya mendominasi pegangan majoiriti umat Islam di
seluruh dunia Islam. Serentak dengan pengaruh besarnya ini telah meletakkan
Imām Abū H(asan al-Asy‘arī (270-324 H / 883 – 935 M)
disenaraikan oleh Ibn al-Āthīr, al-Suyūt,ī dan selainnya sebagai ‘ulamā’ mujaddid mewakili kurun ketiga
hijrah.
Latarbelakang
Keluarga dan Pendidikan
Nama
Imām Abū H(asan al-Asy‘arī ialah ‘Alī bin Ismā‘īl bin
Abī Basyr Ish(āq bin Sālim bin Ismā‘īl bin Abdullah bin
Mūsā bin Bilāl bin Āmīr Bas,rah bin Abī
Burdah Āmīr bin Abī Mūsā Abdullah bin Qays Haddar al-Asy‘arī al-Bas,rī alYamanī . Beliau dilahirkan di Bas,rah, Iraq pada tahun 160 H / 873 M9 dan
meninggal pada tahun 324 H / 935 M di kota Baghdad. Berdasarkan penjelasan
ini ternyata Imām Abū H(asan
al-Asy‘arī adalah dari keturunan salah seorang sahabat Rasulullah s.a.w
tersohor iaitu Abū Musa al-Asy‘arī iaitu Abdullah bin Qais bin Haddar
al-Asy‘arī al-Yamanī al-Bas,rī. Beliau
adalah antara fuqahā’ sahabat atau sahabat al-Qurrā’ dan antara sahabat yang
banyak menyumbangkan khidmat dan bakti bagi kecemerlangan Islam.
Dari
sudut sejarah pendidikan pula, ayahnya ketika hampir meninggal dunia telah
mewasiatkan beliau kepada ‘ulamā’ terkenal dalam bidang fiqh dan h,adīth iaitu Zakaria bin Yah(yā al-Sahi. Ini telah menjadikan Imām Abū
H(asan al-Asy‘arī mempunyai kecenderungan dan
pegangan yang kuat kepada h,adīth kerana
pengaruh bapa dan gurunya yang terawal. Setelah kematian ayahnya, ibunya telah
berkahwin dengan seorang tokoh Muktazilah iaitu Abū ‘Alī al-Jubbā’ī . Ini
telah mempengaruhi Imām Abū H(asan
al-Asy‘arī dengan mazhab Muktazilah13 dan menguasai ilmu kalam dengan mendalam,
bahkan menjadi antara tokoh terkenal Muktazilah yang pernah mewakili aliran
tersebut dalam perdebatan dengan para ‘ulamā’ ahli sunnah wal jamaah.
Peringkat
– Peringkat Pemikirannya
Imām
Abū Hasan al-Asy‘arī telah melalui dan
memperihatkan peringkat peringkat pemikiran yang berbeza disebabkan
persekitaran yang mempengaruhi pemikirannya. Dalam biografinya, dinayatakan
bahawa Imām Abū Hasan alAsy‘arī
pada mulanya beraliran Muktazilah tetapi kemudiannya bertaubat dan
mengisytiharkan keluar dari mazhab tersebut secara rasmi pada hari Jumaat di
Masjid Jami’ Basrah. Sebagaimana yang dinyatakan sebelum ini bahawa Imām Abū
Hasan al-Asy‘arī memperoleh didikan dari Abū
‘Alī al Jubbā’ī, bapa tirinya. Dia kekal dalam aliran ini sehingga berumur 40
tahun – dari kelahiran sehingga pengisytiharan taubat. Riwayat- riwayat
sejarah menjelaskan bahawa faktor beliau keluar dari aliran Muktazilah adalah
kerana mimpi pertemuannya dengan Rasulullah s.a.w di mana baginda s.a.w meminta
beliau bangun mendukung dan mempertahankan aliran ahli h,adīth dan salaf al-ummah. Riwayat lain
dari al-Subkī pula menggambarkan kisah perdebatannya dengan Abū ‘Alī al-Jubbā’ī
mengenai isu mukmin kafir dan kedudukan kanak-kanak. Kesan perdebatan ini telah
mempengaruhi kecurigaan dan kurang yakin Imām Abū Hasan al-Asy‘arī terhadap pegangan
Muktazilah dan akhirnya beliau mengambil keputusan untuk keluar dari aliran
tersebut. Imām Abū Hasan
al-Asy‘arī menyesali sikapnya ketika usia muda yang berpegang kepada aliran
Muktazilah, meyakini segala asas pegangannya dan melakukan segala keburukan
seperti yang dilakukan oleh kebanyakan pengikut Muktazilah yang lain, bahkan
beliau menduduki barisan hadapan kepimpinan aliran ini.
Kemudian
beliau telah mengikuti aliran ahli sunnah wal jamaah berpendekatan khalaf atau
secara khususnya aliran Abdullah bin Sa‘īd bin Kilāb. Di peringkat ini, Imām
Abū Hasan al-Asy‘arī bangun mengemukakan
kritikan dan penentangannya terhadap aliran Muktazilah sebagaimana yang
dijelaskan melalui bukunya, al Luma’ fī al-Rad ‘al- Ahl al Zaigh wa al-Bidā‘.
Pada peringkat ini juga, ternyata dengan jelas sokongan beliau kepada mazhab
Imām Ahmad bin Hanbal. Pengisytiharan mengikuti pendekatan Imām Ah(mad ini dijelaskan beliau dalam bukunya,
al-Ibānah ‘an Us,ūl al-Diyānah,
seperti dalam pendahuluan kitab tersebut. Walaupun begitu, tidak dinyatakan
penolakan beliau terhadap mazhab – mazhab ahli sunnah wal jamaah yang berasaskan
khalaf sebagaimana pengisytiharan penolakannya terhadap Muktazilah. Oleh itu,
sesetengah pengkaji mengklasifikasikan pemikiran beliau kepada dua peringkat
sahaja. Di sudut lain pula, adalah tidak jelas tentang status kitab al-Ibānah
samada ianya adalah kitab yang terakhir berikutan ada pandangan yang menyatakan
bahawa kitab al-Luma’ adalah kitab beliau yang terakhir.
Imām
Abū H(asan Al-Asy’arī Sebagai Mujaddid
Dalam
melihat kedudukan dan sumbangan Imām Abū H(asan al-Asy‘arī dalam tajdid, ternyata bahawa beliau melakukan
usaha besar dalam memperbaiki penyelewengan atau tasawwur salah dan
keperibadian yang menyeleweng di kalangan masyarakat Islam pada zamannya. Usaha
besar beliau dalam menghadapi aliran penyelewengan bersifat dalaman dalam
masyarakat Islam yang masih kuat menguasai umat Islam. Kemuncak kekuatan
Muktazilah adalah pada zaman pemerintahan al-Makmun (170 – 241 H / 786 – 855 M)
apabila pergerakan ini mendapat sokongan pemimpin politik pada zaman
tersebut. Setelah kematian al-Makmun, al-Mu’tasim dan al-Wathiq, pemerintahan
bertukar tangan kepada al-Mutawakkil di mana beliau menentang dan mengkritik
Muktazilah. Banyak tokoh Muktazilah yang berperanan dalam pemerintahan Abbasiah
telah disingkirkan.
Walaupun
Muktazilah tidak lagi mendapat sokongan politik, aliran ini masih berpengaruh
dalam masyarakat kerana pemikirannya menguasai masyarakat terpelajar dan
tokoh-tokoh berpengetahuan dalam masyarakat dan mereka secara berterusan
mengembangkannya.
Keadaan ini berlaku kerana aliran Muktazilah
yang kuat pegangan kepada rasional akal telah menyebabkan ia sebagai aliran
yang berasaskan penglihatan yang halus dan terperinci. Kesimpulan pemikirannya
dilihat berasaskan pengamatan akademik yang mendalam. Kesannya ini telah
menarik perhatian golongan muda terpelajar dalam masyarakat. Dalam masa yang
sama, setelah pemergian Imām Ahmad bin Hanbal, tidak
muncul di kalangan fuqahā’ dan ahli h,adīth yang berperibadi kuat sepertinya. Keadaan ini telah
memberi bonus tambahan kepada pendokong Muktazilah dengan menyifatkan golongan
fuqahā’ dan ahli h,adīth sebagai
jahil dan tidak berpengetahuan mengenai falsafah dan prinsip-prinsipnya. Realiti dan suasana tidak seimbang ini telah memberi kesan yang merbahaya
kepada agama dan sunnah serta tanggapan umat Islam keseluruhannya.
Kerana
kalangan ahli falsafah atau mereka yang terpengaruh dengannya mula mentafsir
dan menganalisa ayat-ayat al Qur’an dan masalah akidah Islam berasaskan
rasional akal dan hawa nafsu mereka dan dan kemudiannya menjalani kehidupan
mengikut keinginan mereka secara bebas. Perkembangan dan suasana seperti ini
memperlihatkan keperluan agama Islam dan umatnya kepada tokoh ilmuan dengan
peribadi kuat dan pemikiran yang tajam. Dalam keadaan ini, lahirlah Imām Abū
Hasan al-Asy‘arī yang telah mengisytiharkan
taubat dan kemudiannya melakukan penentangan terbuka dan kritikan terhadap
Muktazilah serta memperbetulkan penyelewengan tasawwur dan keperibadian umat
Islam pada zamannya. Melalui peranannya yang besar, Imām Abū Hasan al-Asy‘arī diakui kebanyakan
penyelidik sebagai ‘ulamā’ tajdid.
Rujukan
: IMĀM ABŪ H(ASAN AL-ASY‘ARĪ: ANALISA BERHUBUNG
SUMBANGAN TAJDID DAN ISLAHNYA Oleh : Ahmad Zaki Berahim @ Ibrahim
Wallahua’lam
21 april 2015
What is the casino? - SEPT
ReplyDeleteThe best casino online is the One of the main reasons why people https://deccasino.com/review/merit-casino/ are spending money on septcasino a game is sol.edu.kg by having a few options. One herzamanindir.com/ of the reasons kadangpintar